PL | EN

PROJEKTOWANIE - PORADY

UMÓW SIĘ NA SPOTKANIE

Aby dokonać dla Państwa wstępnej wyceny prosimy o podanie swojego nazwiska oraz adresu email. Skontaktujemy się w ciągu 48 godzin.

Umów się

·  METAL można ukształtować w niezwykle różnorodny sposób. Po pierwsze trzeba więc określić stylistykę, charakter, efekt, który nas interesuje. Niezależnie od ewentualnej pomocy architekta warto wyrobić sobie niezależne zdanie przeglądając choćby katalogi i ilustrowane pisma poświęcone architekturze i wnętrzu.

·  UDZIAŁ PROJEKTANTA - jest pomocny szczególnie kiedy prowadzi on budowę lub wykończenia całego budynku. Z reguły wystarczająca jest ogólna koncepcja bez wykonywania projektu szczegółowego, ponieważ w większości wypadków realizacja jest opierana na standardach wykonawcy. Ponadto wielu projektantów nie posiada dostatecznej znajomości specyfiki metalu, co często prowadzi do kosztownych rozwiązań.

·  WZORY NOWOCZESNE - zasługują niewątpliwie na szczególną uwagę. Prosta forma, więc wydawałoby się, że i proste wykonanie. Ale tkwi tu pewien problem. Prosta forma wymaga dużo większej staranności wykonania i wykończenia niż niejeden wyrób kuty, a to dlatego, że prostota bezlitośnie obnaża wszelkie niedokładności. Wzór nowoczesny wymaga również dobrego projektu i przemyślanych proporcji, co jest nie mniej ważne niż staranne wykonanie.

·  WZORY TRADYCYJNE - pamiętajmy, że powszechne dosyć skojarzenie tradycyjnego kowalstwa artystycznego z ciężkim, przeładowanym wzornictwem wynika z nasycenia rynku produktami o niskich walorach estetycznych nie podpartych wykwalifikowanym projektowaniem.

·  WZORY NEO-TRADYCYJNE - są niewątpliwie najciekawszym "punktem programu" stanowiąc połączenie dążenia do nowoczesności z zachowaniem ciekawej formy ozdobnej. Umożliwiają nasycenie zdobieniami w dowolnym stopniu co stwarza bardzo szerokie możliwości projektowe.

·  BALUSTARDY WEWNĘTRZNE wykonane z metalu stwarzają znacznie większe możliwości stylistyczne niż drewniane. Spotyka się obiegowe opinie, że do schodów drewnianych pasuje tylko drewniana balustrada. Nic podobnego – proszę obejrzeć zdjęcia realizacji aby się samemu przekonać. Dla prawidłowego zaprojektowania balustrady należy przemyśleć inne elementy wyposażenia wnętrza. Jeżeli nie jesteśmy zdecydowani w jakim dokładnie stylu będzie urządzony dom, lepiej oprzeć się na wzorach bardziej uniwersalnych, nie narzucających silnie charakteru wnętrza. Pochwyt, czyli poręcz balustrady wykonana z drewna jest cieplejsza w dotyku i wyglądzie, ale dobre wykonanie jest na ogół stosunkowo kosztowne. Kuty metal lub mosiądz stanowi w wielu wypadkach bardzo dobre rozwiązanie, a obawa o „zimno” takiej poręczy jest bardziej odruchowa niż praktyczna. Rzadko kiedy opieramy się dłużej o balustradę. Warto zwrócić uwagę na kolorystykę. Z reguły metal wygląda korzystniej jeżeli jego kolor kontrastuje z otoczeniem.

·  BALUSTRADY ZEWNĘTRZNE stanowią niezwykle ważne „domknięcie” elewacji budynku i z takiego punktu widzenia powinniśmy przede wszystkim dobierać wzory. Bardzo istotny jest tzw. ciężar optyczny. Balustrada nie może być zbyt filigranowa, ale także zbyt ciężka. Przy współczesnych bryłach budynków często najlepiej sprawdza się prostota wzorów. Jednak pod warunkiem sprytnego ożywienia monotonii takiego rozwiązania.  Czasami do prostego budynku pasuje balustrada znacznie bogatsza tworząc punkt centralny elewacji.

·  OGRODZENIE tylko z pozoru jest elementem najmniej istotnym całości inwestycji. Zamyka teren i siłą rzeczy musi harmonizować z budynkiem. Nie oznacza to konieczności stosowania analogicznych wzorów do balustrad zewnętrznych. Praktyka wykazuje, że takie podobieństwa są zwykle niekorzystne. Projektowanie ogrodzenia zaczynamy od dokładnego określenia długości boków terenu. Jeżeli nie wynika to z punktów stałych (np. słupków sąsiednich ogrodzeń) konieczna jest wizyta geodety. Należy jeszcze ustalić położenie bram i furtek, a także zastanowić się nad wysokością całkowitą ogrodzenia. Na takim etapie jesteśmy już w stanie dobrać wzór, ewentualnie wykonać szkice i skalkulować koszt inwestycji.

·  ZABEZPIECZENIE ANTYKOROZYJNE to niezwykle ważne zagadnienie często przez wszystkich lekceważone. Wyroby metalowe niezależnie od stopnia skomplikowania posiadają zawsze miejsca, których nie sposób zabezpieczyć dobrze farbą. W zasadzie jedyną w pełni skuteczną metodą zabezpieczenia jest zanurzeniowe cynkowanie ogniowe. Podnosi to oczywiście koszt inwestycji, jeśli jednak spróbujemy oszacować koszty konserwacji wyrobów malowanych i ocenimy kłopoty z tym związane to nie powinno być wątpliwości.